Artykuł

Wybór oprogramowania e-commerce. Co warto wiedzieć przed podjęciem decyzji?

Kuba Buśkiewicz

Kuba Buśkiewicz

Współzałożyciel, Bestool

Rozpoczynając przygodę z własnym sklepem internetowym

Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz swoją przygodę z handlem czy już prowadzisz sklep stacjonarny i planujesz poszerzyć swoją działalność o sprzedaż online, musisz podjąć wiele decyzji, które wpłyną na koszty, czasochłonność i efektywność tego kanału sprzedaży. Czy to oznacza, że musisz zdobyć tytuł doktora z e-handlu, zanim zaczniesz? Na szczęście nie - jesteśmy tu, aby pomóc i podpowiedzić.

E-sklep, czyli jakie rozwiązanie wybrać…

W internecie jest wiele miejsc pozwalających prowadzić sprzedaż – podobnie jak w świecie rzeczywistym można mieć stoisko na targowisku, w centrum handlowym czy galerii albo mieć samodzielny sklep w lepszej lub gorszej lokalizacji, tak w internecie istnieją podobnie szerokie możliwości. Trzymając się analogii do handlu tradycyjnego, odpowiednikiem tych najprostszych sposobów handlu w internecie mogą być platformy aukcyjne i sprzedażowe (Allegro, Ebay, Amazon), ogłoszeniowe (OLX) czy mediów społecznościowych (Marketplace na Facebooku). Możliwe, że już tam widnieje twoja oferta. Jeśli dostępne w ich ramach funkcje są dla twojego biznesu wystarczające, na tym możesz zakończyć lekturę tego tekstu. Jeśli jednak odczuwasz deficyty bądź chcesz rozwinąć skrzydła i prowadzić sklep internetowy z prawdziwego zdarzenia, to zapraszamy do kontynuacji.

Prawdziwy sklep internetowy, czyli co?

Warto zdefiniować pojęcie sklepu internetowego – wystawianie produktów na Allegro nie jest bowiem prowadzeniem e-sklepu sensu stricte, tego typu rozwiązania zarządzają jedynie sprzedażą. E-sklep to oprogramowanie (platforma), które czytelnie i ładnie prezentuje pełną ofertę twojego przedsiębiorstwa, umożliwiając łatwe i bezpieczne zakupy klientom. Pozwala również na pełne zarządzanie handlem – całą ofertą, stanem magazynowym, formami płatności i wysyłek, sprzedażą hurtową – oraz na integrację z innymi systemami (np. hurtowni, księgowości). Tu wyłania się paleta możliwości i dostawców, dlatego wskazujemy kluczowe czynniki, które trzeba rozważyć, decydując się na wybór takiej platformy.

Płatne i bezpłatne platformy e-commerce

Z grubsza podział dostępnych rozwiązań e-commerce przebiega według modelu płatne/„bezpłatne”. Używamy cudzysłowu, ponieważ w internecie nic nie jest za darmo, różne są tylko „waluty”, w których płacimy za oprogramowanie, usługi… Walutą tą bywają: czas i uwaga, know-how, pieniądze.

Powszechne, zasadniczo bezpłatne platformy e-commerce

Tak zwane bezpłatne platformy to oprogramowania typu open source, czyli z otwartym kodem źródłowym. Najbardziej rozpowszechniony jest WooCommerce, czyli sklepowe rozszerzenie WordPressa – relatywnie prostego systemu do tworzenia stron i zarządzania nimi. Z jednej strony otwarty kod daje duże możliwości rozbudowy (gdy ma się odpowiednie kompetencje), z drugiej – oznacza równie duże możliwości dla hackerów. Teoretycznie każdy może postawić stronę czy sklep na WordPressie, w praktyce potrzeba dużo wiedzy i czasu na jego stworzenie, a potem na dopilnowanie bezpieczeństwa i aktualizacji oprogramowania, by nie paść łupem ataków czy wycieku danych – w przypadku sklepów danych newralgicznych, bo klientów. Fakt, że takie oprogramowanie jest za darmo, oznacza niestety, że jego rozbudowa o różnorodne dodatki kosztuje. Tymczasem są to często podstawowe z punktu widzenia użyteczności dla klienta i właściciela funkcje. Można je kupić gotowe lub zlecić ich stworzenie. Ostatnio twórcy wtyczek open source odchodzą od jednorazowych płatności na rzecz subskrypcji - z pozoru więc niewielkie kwoty miesięcznych płatności z czasem złożą się na pokaźną sumę kosztów prowadzenia e-sklepu. W takim wypadku korzystniejsze może być skorzystanie z usług agencji e-commerce, ponieważ tego typu firmy pracują na wtyczkach deweloperskich, które umożliwiają wykorzystanie ich w wielu sklepach ich klientów. Oferta takich dodatków różni się w zależności od dostawcy, ale zapewniamy: bez ich stosowania często trudno postawić sklep z prawdziwego zdarzenia. Przypominamy tylko, że programiści i specjaliści IT są cały czas jedną z najwyżej opłacanych grup zawodowych…

Platforma „szyta na miarę”

Najbardziej skomplikowanym i wymagającym procesem jest tworzenie od zera dedykowanej platformy e-commerce dla siebie. Teoretycznie, budując sklep od podstaw, można sądzić, że będzie on naprawdę dopasowany do naszych potrzeb. By tak się jednak stało, trzeba po pierwsze świetnie wiedzieć, czego się chce, a po drugie w tym celu zgromadzić i utrzymywać zespół dobrych specjalistów od e-commerce i oprogramowania, czyli de facto mieć firmę deweloperską do takich usług. Potrzeba dużo czasu na zaprojektowanie, napisanie, testowanie i wdrożenie całego systemu, a przecież czas to pieniądz i nikt go nam nie sprezentuje. Całą obsługę sklepu i jego support również trzeba utrzymywać w swojej firmie. Choć dedykowane platformy należą do najbezpieczniejszych, bo ich autorski kod źródłowy jest ukryty, to z kolei zawężają nam pulę współpracowników do tych już wdrożonych w nasz system lub tych, których do tego wyszkolimy.

Platforma Saas – dostosowana do ciebie

Gdzieś pomiędzy wyżej wspomnianymi skrajnie różnymi możliwościami typu open source a dedykowanym e-sklepem plasuje się jeszcze inna usługa: SaaS – software as a service (dosłownie „oprogramowanie jako usługa”). To model sprzedaży czy współpracy, w którym autor oprogramowania (nie tylko e-commerce) udostępnia je w chmurze (korzystając z niego, nie musisz rozbudowywać swoich serwerów). Odpowiada też za jego bezproblemowe funkcjonowanie, integrację z najpotrzebniejszymi dostawcami, bezpieczeństwo i modernizację, zdejmując tym samym z głowy prowadzącemu sklep wszystkie specjalistyczne kwestie. Jak się nietrudno domyślić, korzystając z SaaS, eliminuje się potrzebę zatrudniania wielu specjalistów, w tym programisty. Odpadają również tematy serwera (czyli zarówno bezpieczeństwa, jak i szybkiego ładowania się sklepu) i zarządzania wszystkim tym, czego nie widać, a co istotnie wpływa na działanie sklepu, jakość zarządzania nim i odbiór u klientów. Wszystko to sprawia, że możesz skoncentrować się na tym, na czym znasz się najlepiej – na handlu, a szeroko rozumiane kwestie techniczne pozostawić dostawcy oprogramowania (czyli usługodawcy). Dobrze dobrana platforma e-commerce jest na tyle intuicyjna, że dosłownie każdy może prowadzić e-sklep. Jakiekolwiek rozwiązanie wybierzesz,jeśli jesteś handlowcem, zwróć uwagę na integrację z systemami hurtowni, z którymi pracujesz. Nowoczesne hurtownie udostępniają pliki do integracji, dzięki którym bez trudu wciągniesz cały asortyment do swojej internetowej oferty. Zapoznaj się z naszym rozwiązaniem.

Wybór oprogramowania e-commerce – checklista

By ułatwić i zawęzić wybór rozwiązania e-commerce, warto odpowiedzieć sobie na pytania o swoje cele i potrzeby. Skorzystaj z naszej checklisty spraw do rozstrzygnięcia przed wybraniem platformy e-commerce.

  • Jak dużą działalność online prowadzę lub zamierzam?
  • Czy mam specjalistów od e-commerce i programistów (chcę ich zatrudniać)?
  • Jak dużo czasu i nakładów chcę poświęcić na działalność e-commerce (ja lub moi pracownicy)?
  • Czy potrzebuję integracji z konkretną hurtownią/hurtowniami?
  • Czy mój sklep ma być zintegrowany z marketplace Allegro itp.?
  • Czy planuję rozwój, czy mam raczej asortyment stałej wielkości? Np. czy dana platforma stawia ograniczenia asortymentu (liczba kategorii, liczba produktów).
  • Jaki model płatności za e-sklep mnie interesuje – ile gotówki wyłożę na start, a potem w kolejnych miesiącach, latach? Jednorazowo duża kwota w zamian za niezależność, ale i utrzymywanie całości po swojej stronie, stała płatność abonamentową za oprogramowanie i związane z tym usługi albo połączenie abonamentu z prowizją od sprzedaży.
  • Rozwiązania w przypadku awarii – kto będzie prowadził support e-sklepu: zrobię to samodzielnie czy szukam rozwiązania z taką usługą?
  • Jak działa support (np. kiedy pomoc jest dostępna, jak długo czeka się na reakcję)?
  • Jakie opinie ma dostawca oprogramowania – szukaj opinii zarówno klientów, którzy kupują za pośrednictwem danej platformy, jak i właścicieli sklepów na niej działających – obie strony medalu są równie istotne dla powodzenia e-sklepu.
  • Czy możliwe jest pozycjonowanie (SEO) sklepu na danej platformie? (Nie musisz się na tym znać ani tym samodzielnie zajmować, ale każda firma, którą wynajmiesz do pozycjonowania, o to zapyta – przy okazji napiszemy o tym więcej).

Może Cię zainteresować również

Dołącz do odbiorców naszego newslettera

Zostaw swój adres e-mail i zapisz się na nasz darmowy newsletter. Otrzymasz od nas paczkę wiedzy, która pozwoli Ci rozwijać Twój biznes i zarabiać jeszcze więcej.

Dbamy o ochronę Twoich danych. Przeczytaj naszą Politykę prywatności. Klikając "Zapisz się" wyrażam zgodę na Politykę Prywatności oraz chcę otrzymywać informacje marketingowe od Bestool. Wiem, że w każdej chwili mogę zrezygnować z subskrypcji.